Przykładowe ćwiczenia na złagodzenie bólu w dolnym odcinku kręgosłupa

Chociaż kręgosłup stanowi bardzo silną i stabilną konstrukcję, to jeśli działamy na jego szkodę, nagle zaczyna się buntować. Nie jest łatwo zlikwidować bóle lędźwi, a sięganie po tabletki przeciwbólowe nie jest najlepszym rozwiązaniem. W pierwszej kolejności warto poznać przyczynę bólu kręgosłupa. Ból może pojawić się na skutek nadmiernego napięcia, ale nie tylko.

Nadmierne napięcie pojawia się często u tych osób, którym nieustannie towarzyszy stres. Jednak dość częstą przyczyną bólu pleców jest także siedzący tryb życia. Kiedy nie zmuszamy własnego ciała do żadnego wysiłku, wówczas wraz z biegiem czasu wiotczeją wszystkie mięśnie. Także te, które znajdują się w pobliżu kręgosłupa i tworzą wspomagający gorset. Pozbawiony wsparcia kręgosłup szybko daje o sobie znać i pojawiają się uciążliwe bóle pleców.

Każdy odcinek kręgosłupa wymaga nieco innej aktywności. Aby utrzymać plecy w dobrej kondycji przez wiele lat, wcale nie musimy wykonywać intensywnych ćwiczeń, ruchów czy gwałtownych podskoków. Co więcej, codzienny spokojny trening całego ciała nie wymaga rewelacyjnej kondycji ani niezwykłej sprawności. Dzięki ćwiczeniom usprawniającym i wzmacniającym można skutecznie złagodzić bóle w dolnym odcinku kręgosłupa.

Ważną rolę dla kręgosłupa pełnią przede wszystkim mięśnie brzucha. Dlatego chcąc posiadać mocny kręgosłup, trzeba też zadbać o ćwiczenie mięśni brzucha. W tym celu można wykonywać dość proste ćwiczenie. Wystarczy położyć się na plecach i ugiąć nogi. Kostkę prawej strony opieramy na lewym kolanie, a ręce zakładamy za głowę. Powoli unosimy barki, nie odrywając pleców od podłoża. W takiej pozycji skręcamy się w prawo, a następnie w lewo.

By poprawić kondycję i złagodzić bóle w odcinku lędźwiowo-krzyżowym można też wykonywać popularne ćwiczenie o nazwie „mostek”. Wystarczy położyć się na plecach, ręce wyciągnąć wzdłuż tułowia i ugiąć nogi w kolanach. Stopy rozstawiamy na szerokość bioder i opieramy na macie. Powoli unosimy miednicę oraz plecy. Głowy i ramion nie należy natomiast odrywać od podłoża. Po kilku sekundach można stopniowo opuszczać plecy.

Jeśli kręgosłup zaczyna nam buntować się i dawać o sobie znać bólem karku lub krzyża, wówczas warto też zwrócić uwagę na stanowisko pracy. Pracując przed komputerem należy zadbać o właściwe ustawienie monitora, który powinien znajdować się na wprost naszych oczu. Krzesło natomiast powinno posiadać regulowaną wysokość siedziska i oparcia.

Kondycja naszego kręgosłupa w dużej mierze zależy też od tego, na czym śpimy. By w nocy kręgosłup mógł odpocząć, warto spać na płaskim jaśku lub na specjalnej poduszce ortopedycznej.