Jak ukoić ból w odcinku lędźwiowym?

Podczas gdy wiele osób sięga po metody zwalczania bólu kręgosłupa piersiowego, to część społeczeństwa zmaga się z uciążliwymi bólami odcinka lędźwiowego. Bóle lędźwiowo-krzyżowe mogą być powodowane różnymi czynnikami i schorzeniami, a jednym z częściej występujących jest tak zwana dyskopatia lędźwiowa.

Jeśli bóle ograniczają się jedynie do okolicy lędźwiowej kręgosłupa, wówczas możemy mieć do czynienia z postrzałem. Jeśli natomiast uciążliwa bolesność dotyczy głównie tylnej części uda i promieniuje do okolicy lędźwiowo-krzyżowej, wówczas może to być lumbago. Tego rodzaju bóle niekiedy mogą ponadto oznaczać rwę kulszową.

Aby ukoić ból w odcinku lędźwiowym kręgosłupa, niekoniecznie trzeba sięgać po środki przeciwbólowe. Przyjmowanie leków o działaniu przeciwbólowym w zbyt dużych ilościach może mieć niekorzystny wpływ na nasze zdrowie, powodować senność, problemy z koncentracją, a także wiele innych skutków ubocznych. Dlatego o wiele lepiej postawić na domowe sposoby walki z bólem kręgosłupa, zwłaszcza, że są one znacznie bardziej bezpieczne.

Dolegliwości bólowe w obrębie kręgosłupa lędźwiowego można skutecznie łagodzić przy pomocy zmiany stylu życia oraz regularnie wykonywanych ćwiczeń. Bardzo duże znaczenie ma także utrzymywanie prawidłowej postawy w trakcie siedzenia. Jeśli więc spędzamy długie godziny za biurkiem, warto zadbać o odpowiednie krzesło oraz ustawienie monitora. Jeśli będziemy siedzieć we właściwej pozycji, bóle kręgosłupa będą stawać się coraz mniej dokuczliwe.

Dla kręgosłupa, zarówno lędźwiowego, jak i piersiowo-szyjnego najlepsza jest naturalna pozycja siedząca. Oznacza to, że stopy powinny leżeć płasko na ziemi. Plecy natomiast muszą być całkowicie wyprostowane i oparte o krzesło. Dodatkowo w części lędźwiowo-krzyżowej kręgosłup możemy podeprzeć specjalnym wałkiem. Pamiętajmy także o prostym trzymaniu głowy.

Bóle kręgosłupa lędźwiowego można także łagodzić za pomocą odpowiednio dobranych ćwiczeń na plecy. W zwalczaniu tego rodzaju przypadłości bardzo pomocne wydaje się być przede wszystkim pływanie na grzbiecie. Przy problemach z kręgosłupem nie należy natomiast pływać żabką – to dość duże obciążenie dla kręgosłupa, dlatego z tego stylu warto zrezygnować. Ulgę w bólu kręgosłupa lędźwiowego mogą też przynieść ćwiczenia na siłowni, jednak powinny być one wykonywane pod okiem trenera.

Przewlekłe bóle kręgosłupa są w stanie znacznie utrudnić nam codzienne funkcjonowanie. Dlatego takich dolegliwości nie należy lekceważyć. Jeśli samodzielnie nie potrafimy znaleźć przyczyny bólu pleców, wówczas najlepiej zdecydować się na wizytę u specjalisty. W ten sposób nie będziemy ryzykować sposobami zwalczania bólu, które mogą jedynie pogorszyć sytuację.